Friday 4 October 2019

Maksud dari fiction hukum forex


Hukum Labur amp Berniaga Forex (negociação de Forex) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentando pelaburan tukaran matawang como dan juga perniagaan Forex. Bagaimana, pula, jaka, saya, melakukan, transaksi, sendiri, dengan, berbekalkan, analise, sendiri, atau, yang, disney, media, Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, e um peru memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit anda ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantik satu platform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plataforma dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara Berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - um - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah sobre a base do local. Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertina. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatanya, dan ditukar secara terus (pada massa saturada) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (muçulmano de Riwayat, no 1586, 31209) c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adala haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (nota de banco) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disbabkankan nilai dan fungsinya sebagai meio de troca. Por favor, envie um e-mail para um endereço de e-mail e-mail para o endereço de e-mail: TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islão Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleth institusi Konvalsional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue para a frente (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Opções de lain-lain instrumento yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat islam isitu serah terima atau disebut qabadh dalam Islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalá bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islamismo yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis forward ia menggunakan konsep Al-WAD atau Unilateral Promise dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis A shariah merece uma tela de meteorokkan e um copo de água para um copo de água bebendo begitu sahaja. Justeru MELABUR MÓVAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi untung melalui cara FOREX adalá tidak halal di sisi Islã. Ia adalah keputusan Painel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Auditoria Auditoria de Auditoria Organização para Instituições Islâmicas (AAOIFI). Antara painel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan plataforma de syarikat dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak e um ditipu oleh plataforma syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plataforma ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi e um adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika plataforma tersebut punyai wibawa dan diminuir serta informação yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan e um tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi, jual matawang, dan, simpan dan, kemudian, jual, semula, apabila, harga, tukarannya, naik, adalah, harus, kerana, secara, automatiknya, dilaksanakan, menurut, kaedah, lsquospot. Namun mari kita sama-sama cuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex trading memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai modal mínimo. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, entre outros produtos forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, plataforma do syarikat do pihak forex que troca o akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Seteah, itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, membuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plataforma syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, napolitano USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ia akan menekan button jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna iah telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Mais de 40 milhões de RMs em Mêsescala MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 DIMENSÃO DE SÃO JAVA, DIDÁRIA DE DIBERDÁCIO DIÁLATAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, dalam com dunas de areia, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isu Shariah. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Shariah, namun jika kelewatan berlaku, isa Shariah di sini adala berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi tela de meni e garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, no 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah viu melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melali mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih muçulmano) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mínimo modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk, itu, menawarkan, apa, yang, dinamakan, alavancagem, yangmana, modal, peserta, akan, digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar anda adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 Termos e Condições e Política de Privacidade Termos e Condições Política de Privacidade Termos de Uso Política de Privacidade Termos de Uso Política de Privacidade Mapa do Site O uso de vários instrumentos financeiros ou capital emprestado, como margem, para aumentar o retorno potencial de um investimento. A alavancagem pode ser criada através de opções, futuros, margens e outros instrumentos financeiros. Por exemplo, diga que você tem 1.000 para investir. Este montante poderia ser investido em 10 ações da Microsoft, mas para aumentar a alavancagem, você poderia investir o 1.000 em cinco contratos de opções. Em seguida, você controlaria 500 ações em vez de apenas 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar e um hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertina. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, n ° 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan olear syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh islamismo dari berlaku di sini, penggunaan alavancagem 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan pescar ágar em conserva de frutas e produtos hortícolas 30 sacos de café sem costura de comércio dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugby atau apa yang dinamakan chamada de margem, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIANO YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islão, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islã, matawang adalah meio de troca sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran global yang ditentukan oleh demanda e fornecimento di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Mala é um sistema sistemático de gestão sistemática e um sistema sistemático de gestão de recursos humanos. Justeru, fikirkanlah. Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islamismo sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Currency Trading Por Mufti Muhammad Taqi Usmani Publicado: 11 Zul QaDah 1424, 22 de novembro de 2007 P.) É Forex Currency Trading halal Anexei um documento detalhando os aspectos do negócio. A.) Eu entrei os papéis enviados por você. Eu sou de opinião que essas transações não são compatíveis com Shariah. A própria condição de que você não pode receber a entrega da moeda comprada torna inadmissível. Além disso, existem outros elementos de acordo com o meu conhecimento que torna este comércio ilegal na sharia, como vendas a prazo, vendas a descoberto, etc Isso é além do fato de que as moedas são originalmente um meio de troca e só deve ser trocada por Uso pessoal em diferentes países. Fazê-los uma mercadoria negociável apenas para ganhar um lucro é também contra a filosofia básica da economia islâmica. Eu, portanto, não aconselho você a entrar neste comércio. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah anda mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota de jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana informações tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian Enviada por: ketika ini. Sekian Adicione esta página aos seus sites favoritos de social bookmarking. Mais. Kaveling Tanah Matang diatur dalam UU No.41992 yang mana peraturan pelaksana dari UU tersebut keluar pada 1999 1999 N ° de pedido 801999. Dalam UU No.41992 diatur mengenai perumahan dan pemukiman yang Dilaksanakan oleh orang pemilik tanah dan badan usaha. Asas amp Tujuan dari UU No.41992 adalah: Penataan perumahan dan permukiman berlandaskan pada asas manfaat, adil dan merata, kebersamaan dan kekeluargaan, kepercayaan pada diri sendiri, keterjangkauan, dan kelestarian lingkungan hidup. (Pasal 3 UU No.41992) Penataan perumahan dan permukiman bertujuan untuk (pasal 4 UU No.41992): a. Memenuhi kebutuhan rumah sebagai salah satu kebutuhan dasar manusia, dalam rangka peningkatan dan pemerataan kesejahteraan rakyat b. Mewujudkan perumahan dan pemukiman yang layak dalam lingkungan yang sehat, aman, serasi, dan teratur c. Memberi arah pada pertumbuhan wilayah dan persebaran penduduk yang rasional d. Menunjang pembangunan di bidang ekonomi, sosial. Budaya, dan bidang-bidang lain. Dalam UU No.41992 diatur maksud dari kaveling tanah matang yaitu dalam pasal 1 angka 10: 10. Kaveling tanah matang adalah sebidang tanah yang telah dipersiapkan sesuai dengan persyaratan pembakuan dalam penggunaan, penguasaan, pemilikan tanah, dan rencana tata ruang lingkungan tempat tinggal atau lingkungan Hunian untuk membangun bangunan Selain diatur arti dari kaveling tanah matang dalam UU No.41992 diatur pula mengenai arti kawasan siap bangun (kasiba) dan lingkungan siap bangun (lisiba) yang mana arti dari kawasan siap bangun dan lingkungan siap bangun tidak terlepas dari maksud kaveling tanah Matang (Pasal 1 angka 8 dan 9 UU No.41992). 8. Kawasan siap bangun (KASIBA) adalah sebidang tanah yang fisiknya telah dipersiapkan untuk pembangunan perumahan dan permukiman skala besar yang terbagi dalam satu lingkungan siap bangun atau lebih yang pelaksanaannya dilakukan secara bertahap dengan lebih dahulu dilengkapi dengan jaringan primer cicatriz prasarana lingkungan sesuai dengan rencana tata Ruang Lingkungan Yang ditetapkan oleh Pemerintah Daerah Tingkat II dan memenuhi persyaratan pembakuan pelayanan prasrana dan sarana Lingkungan, Khusus untuk Daerah Khusus Ibukota Jacarta rencana tata Ruang lingkungannya ditetapkan oleh Pemerintah Daerah Khusus lbukota Jacarta 9. Lingkungan PAIS Bangun (LISIBA) adalah sebidang tana Yang merupakan Bagian dari kawasan siap bangun ataupun berdiri sendiri yang telah dipersiapkan dan dilengkapi dengan prasarana lingkungan dan selain itu juga sesuai dengan persyaratan pembakuan tata lingkungan tempat tinggal atau lingkungan hunian dan pelayanan lingkungan untuk membangun kaveling tanah m Atang Oleh karena itu apa dimaksud dengan kaveling tanah matang tidak terlepas dari harus adanya lingkungan siap bangun, dimana dapat dikatakan tanah tersebut merupakan kaveling tanah matang apabila tanah tersebut telah dipersiapkan dan dilengkapi dengan prasarana lingkungan dan selain itu juga sesuai dengan persyaratan pembakuan tata lingkungan tempat tinggal Atauankkungan hunian dan pelayanan lingkungan. Dalam pelaksanaan pembangunan perumahan dan pemukiman sebagaimana diatur dalam UU No.41992 ada 3 bentuk yang dapat dilaksanakan oleh orang perorangan dan badan usaha, yaitu: 1. Penyelenggaraan pengelolaan kawasan siap bangun dilakukan oleh Badan Usaha Milik Negara atau badan lain yang dibentuk oleh pemerintah. (Pasal 20 ayat 2 UU No.41992) 2. Penyelenggaraan pengelolaan lingkungan siap bangun yang berdiri sendiri yang bukan dilakukan oleh masyarakat pemilik tanah, dilakukan oleh Badan usaha dibidang pembangunan perumahan yang ditunjuk pemerintah. (Pasal 21 ayat 1 UU No.41992) 3. Penyelenggaraan lingkungan siap bangun yang berdiri sendiri yang dilakukan oleh masyarakat pemilik tanah dapat dilakukan oleh orang perorangan dengan cara usaha bersama. (Pasal 1 angka 11 UU No.41992) maka untuk pelaksanaan pembangunan perumahan dan pemukiman melalui kasiba dan lisiba sehingga timbul adanya Kaveling Tanah matang oleh orang perorangan dalam UU No.421992 diatur untuk orang dapat melaksanakan pembangunan perumahan dan pemukiman dengan cara Konsolidasi tanah pemukiman sebagaimana Dimaksud dalam pasal 1 angka 11 UU No.41992: 11. Konsolidasi tanah permukiman adalah upaya penataan kembali penguasaan, penggunaan, dan pemilikan tanah oleh masyarakat pemilik tanah melalui usaha bersama untuk membangun lingkungan siap bangun dan menyediakan kaveling tanah matang sesuai dengan rencana tata ruang yang Ditetapkan Pemerintah Daerah Tingkat II, khusus untuk Daerah Khusus Ibukota Jakarta rencana tata ruangnya ditetapkan por Pemerintah Daerah Khusus Ibukota Jacarta. Sedangkan penyelenggaraan kasiba dan lisiba yang bukan dilakukan oley masyarakat pemilik tanah dengan cara konsolidasi tanah pemukiman dilaksanakan oleh Badan Usaha Milik Negara atau badan lain yang dibentuk ole pemerintah dananã usaha dibidang pembangunan perumahan yang ditunjuk pemerintah. Maka apabila penyelengggaraan lisiba yang bukan dilakukan oleh masyarakat pemilik tanah dengan cara konsolidasi tanah pemukiman, maka tanah-tanah yang terbentuk dari adanya lisiba berupa kaveling tanah matang tersebut maka tanah-tanah tersebut akan mempunyai hak diluar Hak Milik karena apabila penyelenggaran tersebut merupakan badan usaha maka Tidak dapat diberikan tanah Hak Milik tapi hanya dapat diberikan tanah Hak Guna Bangunan danatau Hak Pakai berdasarkan UUPA. Berdasarkan ketentuan pasal 1 angka 11 UU No.41992 maka orang perorangan sebagai pemilik tanah dapat melaksanakan pembangunan permukiman melalui usaha bersama untuk membangun lingkungan siap bangun dan menyediakan kaveling tanah matang sesuai dengan rencana tata ruang yang ditetapkan Pemerintah Daerah Tingkat II. Oleh karena itu untuk penyelenggaraan lingkungan siap bangun yang berdiri sendiri yang dilakukan oleh masyarakat pemilik tanah, maka tanah hak tersebut dapat berupa Hak Milik. Dalam UU No.41992 pasal 26 ayat 1, 2, 3: 1) Badan usaha di bidang pembangunan perumahan yang membangun lingkungan siap bangun dilarang menjual kaveling tanah matang tanpa rumah. 2) Dengan memperhatikan ketentuan Pasal 24, sesuai dengan kebutuhan setempat, badan usaha di bidang pembangunan perumahan yang membangun lingkungan siap bangun dapat menjual kaveling tanah matang ukuran kecil dan sedang tanpa rumah. 3) Kaveling tanah matang ukuran kecil, sedang, menengah, dan besar hasil upaya konsolidasi tanah milik masyarakat dapat diperjual belikan tanpa rumah. Berdasarkan pasal 26 ayat 1 amp 2 tersebut diatas maka Badan usaha dibidang pembangunan dilarang menjual kaveling tanah matang tanpa rumah kecuali untuk ukuran kecil dan sedang badan usaha tersebut dapat menjual kaveling tanah matang tanpa rumah. Akan tetapi untuk kaveling tanah matang hasil upaya konsolidasi tanah milik masyarakat dapat diperjual belikan tanpa rumah pasal 26 ayat 3. Dalam peraturan pelaksanaan UU No.41992 yaitu PP No.801999 yang dimaksud dengan Badan usaha adalah badan yang kegiatan usahanya di bidang pembangunan perumahan dan permukiman Yang didirikan berdasarkan hukum Indonésia dan berkedudukan di Indonesia. Apabila yang dimaksud dengan badan usaha merupakan badan hukum, maka atas tanah pemukiman tersebut hanya dapat diberikan HGB atau Hak Pakai berdasarkan UUPA. Berdasarkan perkembangan yang ada keluar peraturan dari Surat Edaran Menteri Perumahan dan Pemukiman RI nomor 109UM-001M091999 (Peraturan belum punya), yang berisi: 8220Jual beli kaveling tanah matang harus dilaksanakan dengan akta jual beli yang dibujo oleath PPAT dengan syarat: - Pajak terutang untuk jual Beli kavling tanah matang sudah dilunasi - Hak atas tanah kaveling tanah matang tidak dapat dijual lagi dalam waktu 2 tahun sejak dilaksanakan dengan akta jual beli8221. Sehingga sejak 2 tahun dari akta jual beli kavling tanah matang tersebase tidak dapat dialihkan lagi sebelum ada rumah. Kemudian ada ketentuan berdasarkan Surat Badan Pertanahan Nasion nomor 600-3363 tanggal 24 de dezembro de 2002 (peraturan belum punya), yang berisi: 8220Untuk peroranganahli waris yang melakukan penjualan kavling atau pemisahan tanah waris tanpa rumah, sesuai hak keperdataanya dapat diijinkan dengan ketentuan bidang tanah yang dialihkan Sesuai dengan rencana tata ruang bidang tanah yang dialihkan8221. Pengendalian terhadap penguasaan kavling tanah matang sebagaimana dimaksud Surat Edaran Menteri Perumahan dan Pemukiman RI nomor 109UM-001M091999 tanggal 27 de setembro de 1999 perlu dievaluasi oleh seksi pengaturan penguasaan tanah sebelum diproses pemindahan haknya. (Surat Edaran Kepala Kantor Wilayah BPN Propinsi Jawa Barat nomor 410-2534-2001, peraturan belum punya). Berdasarkan hal-hal tersebut diatas, maka: 1) peraturan Surat Edaran Menteri Perumahan dan Pemukiman RI nomor 109UM-001M091999 hanya berlaku untuk pasal 26 ayat 1 dan 2 yaitu kavling tanah matang tidak dapat dialihkan lagi apabila tanah terseb dibeli dari Badan Usaha atau penyelenggara pembangunan Perumahan dan pemukiman adalah Badan Usaha ... 2) Peraturan Surat Edaran Menteri Perumahan dan Pemukiman RI nomor 109UM-001M091999 tidak berlaku untuk pasal 26 ayat 3, yaitu kavling tanah matang hasil konsilidasi, karena dalam Penjelasan Pasal 26 ayat 3 UU No.41992 kavling tanah Matang hasil konsilidasi tanah masyarakat merupakan milik masyarakat sendiri, por exemplo, karena itu para pemilik tanah mempunyai kebebasan memperjualbelikan baik dengan rumah atau tanpa rumah (Penjelasan Pasal 26 ayat 3). 3) Apabila orang perorangan melakukan pemisahan (splitsing) atas sebidang tanah dengan status hak atas tanah terseb Hak Milik yang dimilikinya untuk menyediakan sarana perumahan dan pemukiman apakah termasuk dalam Penyelenggaraan lingkungan siap bangun yang berdiri sendiri yang dilakukan oleh masyarakat pemilik tanah dengan upaya Konsolidasi tanah permukiman Apabila hal tersebut masuk dalam kategori konsolidasi tanah pemukiman maka berdasarkan ketentuan pasal 26 ayat 3 UU No.41992, maka keveling tanah matang tersebut dapat diperjual belikan baik dengan rumah maupun tanpa rumah de tunduk pada peraturan pelaksana UU No.41992 yaitu PP No.801999. Apabila hal tersebut tidak termasuk dalam konsolidasi tanah pemukiman maka tanah terseb dapat diperjualbelikan dan UU No.41992 dan PP No.801999 tidak merupakan dasar larangan jual beli kaveling tanah matang yang belum ada bangunan. 4) Untuk tanah-tanah hak berupa Hak Milik tidak dapat berlaku ketentuan pasal 26 ayat 1 dan 2 UU No.41992 oleh karena pasal tersebut untuk Badan Usaha dan Badan Usaha tidak dapat memiliki tanah dengan status Hak Milik.

No comments:

Post a Comment